onsdag 8 november 2017

Lollos äventyr i Lissabon


Hej klassen!

När ni hade höstlov så tyckte jag att det skulle bli väldigt tyst och tomt i klassrummen. Jag berättade ju för er innan att jag skulle bege mig ut på ett äventyr… här kommer det!

Jag åkte till Lissabon, det är huvudstaden i Portugal. Det här är Portugals flagga.


I Portugal pratar man portugisiska. Deras pengar heter euro.

Kändisar från Portugal är mest fotbollsspelare. Cristiano Ronaldo, Pepe, och tränaren José Mourinho.




Jag åkte till världens näst största oceanarium. Där fanns hur många fiskar, undervattensdjur, fåglar och andra djur som helst att se, hela 450 arter. Bland annat de här såg jag!




Här ser jag både en djävulsrocka och en haj. Den stora fisken är en klumpfisk som jag tyckte såg väldigt speciell ut. Spindelkrabban var också fin.




Här ser jag en bläckfisk som har försökt att dra in alla armarna under sig. Titta på maneten som lyser så fint i det mörka vattnet. 


                         





Här är kejsarpingviner och lunnefåglar, jättefina!





Den här havsuttern låg och njöt för fullt. Den kliade sig bakom öronen och visade upp olika simtrix för oss som stod och tittade.

Jag tog bussen efter att ha gått och gått massor. Då fick jag ha hörlurar på mig och jag kunde höra hur någon berättade om det som vi åkte förbi.




Här såg jag några barn som var ute med sin klass på utflykt. Jag såg att de hade skoluniform på sig och när jag såg dem så saknade jag er alla!





I det här klostret i Belém ligger Vasco da Gama begravd. Han var en man som fick i uppdrag av sin kung att finna sjövägen till Indien. Han seglade iväg 1497 och kom tillbaka till Portugal 1499 efter att han hade hittat Indien.
1995 började man bygga en bro som fick namnet Vasco da Gama-bron. Det tog tre år att bygga den. Det är den längsta bron i europa, 17 km lång.








Torre de Belém är en försvarsborg.
När det först byggdes stod det på en ö. Därifrån kunde man försvara och kontrollera vilka som tog sig in till Lissabon. Bron här är en hängbro.



                                                                                                       

Jag hoppade upp i det här pinjeträdet och vilade en stund efter en god lunch.




Sao Jorge Castel

Här hade jag utsikt över precis hela stan. Här bodde först moriska kungligheter men Portugals första kung, Alfons 1 flyttade in på 1100-talet.







Gatorna där jag bodde på ett hotell var trånga och det kunde nästan inte köra bilar där. Många av husens fasader är av vackert mönstrade kakelplattor. På kvällen förvandlades de tomma gatorna till gator med trevliga restauranger med uteserveringar.




Man äter mycket fisk och skaldjur här. Här äter jag en slags gryta med fisk, bläckfisk och ris, den var fantastiskt god.


Hoppas att ni tycker att det är roligt att läsa om mina äventyr! 

Hälsningar Lollo